شکلات

عامل شادی، شکلات!

عامل شادی، شکلات!

عامل شادی، شکلات!

عامل شادی، شکلات! : شکلات یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی میان اکثر مردم جهان است. این ماده لذیذ با طعم دل‌نشینی که دارد توانسته سهم بالایی از تجارت مواد غذایی را در جهان به خود اختصاص دهد و افراد زیادی را طرفدار خود کند. محبوبیت این ماده تا حدی است که افراد زیادی به آن اعتیاد پیدا می‌کنند و باید روزانه چند صد گرم از آن را مصرف کنند. این محبوبیت را در کمتر خوراکی دیگری می‌توان یافت، از همین رو است که بهترین مزه را در بین مواد خوراکی، به شکلات نسبت می‌دهیم. بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید شکلات از این محبوبیت استفاده کرده و اقدام به تولید مزه‌های مختلف آن کرده‌اند. مزه‌هایی که هر فرد با هر سلیقه غذایی نمی‌تواند دست رد به سینه آن بزند.

 

عامل شادی، شکلات!

محصولی برای خوشحالی عمیق

شاید تاکنون به اهمیت شکلات در زندگی خود توجه نکرده باشیم و ندانیم که چقدر از کشف این ماده خوشحال هستیم. وقتی که می‌خواهیم به خانه دوستان و آشنایان خود برویم، به اولین چیزی که برای خرید فکر می‌کنیم، شکلات است. یا حتی وقتی که ناراحت هستیم و احساس خوبی نداریم از شکلات برای بهتر شدن حال روحی خود استفاده می‌کنیم. کاربرد این ماده در زندگی ما اصلاً کم ارزش و نادیده گرفتنی نیست. در بین ایرانی‌ها استفاده از شکلات بسیار مرسوم است، دلیل آن هم ساده است ما عموماً به نوشیدن چای در طول روز علاقه داریم که معمولاً همراه با مواد خوراکی شیرین صرف می‌شود. برای همین شکلات را بهترین گزینه می‌دانند و علاقه دارند که چای خود را با آن میل کنند. زیرا شکلات در کنار یک نوشیدنی گرم لذت آن را چندین برابر می‌کند.

تاریخچه شکلات

برای اینکه با تاریخچه شکلات آشنا شوید، باید بدانید که برای ساخت این ماده از کاکائو استفاده می‌کنند. گیاه کاکائو قدمت بسیار زیادی دارد. این گیاه تاریخچه‌ای بیش از 5 هزار سال دارد و در منطقه‌های آمریکای مرکزی و جنوبی کشت می‌شد. این گیاه در میان مردم بومی به عنوان نوشیدنی و خوراک یا حتی دارو استفاده می‌شد. در بین آمریکایی‌ها این دانه به اندازه‌ای ارزش داشته که از آن به عنوان پول برای خرید کالاها و مبادلات پایاپای نیز کاربرد داشته است.

مایاها و نوشیدنی مقدس شکلات

تاریخچه شکلات را می‌توان در مایاهای باستان و حتی قبل از آن در میان قبایل باستانی جنوب مکزیک ردیابی کرد. کلمه شکلات ممکن است تصاویری از میوه‌های آب‌نبات شیرین و ترافل‌های خوشبو و خوشمزه را برایتان به تصویر بکشد ، اما شکلات امروزی تنها کمی شبیه شکلات گذشته است. در طول تاریخ ، جالب است بدانید که شکلات یک نوشیدنی مورد احترام اما تلخ بود ، نه یک غذای شیرین و خوراکی.

تاریخ ورود کاکائو به اروپا

کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا و همراهانش اولین اروپایی‌هایی بودند که توانستند طعم و مزه کاکائو را بچشند. او این دانه خوشمزه را هنگامی یافت که یک قایق، کاکائو را در خود انبار کرده بود. آن زمان نوشیدن دم‌نوش کاکائو برای بومی‌ها به منزله‌ی شامی شاهانه بود. تاریخ دقیق ورود کاکائو به اروپا دارای ابهاماتی است اما گفته می‌شود هنگامی که اسپانیایی‌ها به منظور فتح مکزیک به این کشور آمدند، دانه کاکائو را به ملکه اسپانیا پیشکش کردند و این گونه بود که شهرت شکلات در میان اروپاییان افزایش پیدا کرد.

تولد هات چاکلت

از اواخر قرن شانزدهم (1585) واردات شکلات به یکی از تجارت‌های مهم تبدیل شد. جالب است بدانید که لوکس بودن کاکائو در اروپا نیز ادامه داشت و تنها افراد مرفه و پولدار اروپایی می‌توانستند طعم آن را بچشند. در آن زمان از کاکائو به عنوان نوشیدنی استفاده می‌کردند و به دلیل اینکه طعم تلخی داشت به آن مقداری شکر اضافه می‌شد. افزودن انواع طعم دهنده‌ها به نوشیدنی شکلات (هات چاکلت) مانند دارچین، شکر، وانیل و … به محبوبیت و شهرت این ماده در اروپا بسیار کمک کرد.

گیاه کاکائو

گیاه کاکائو که برای ساخت شکلات استفاده می‌شود، درختی بسیار بلند با قدی 4 تا 10 متر است که در تمام فصول گل‌های قرمز و رنگی خود را حفظ می‌کند. میوه‌هایی که این گیاه دارد، شبیه خیار است و رنگی زرد دارد که در داخل هرکدام از این میوه‌ها 25 تا 45 دانه کاکائو یافت می‌شود. شکل ظاهری میوه‌های کاکائو بیشتر شبیه به غلاف‌های لوبیا است که داخل آن دانه کاکائو قرار دارد.

برای اینکه بتوان از دانه‌های کاکائو استفاده کرد، باید میوه کاکائو را در انباری ذخیره کرد و مدتی در آنجا نگه داشت تا پوسته میوه کاملاً بپوسد، سپس دانه‌های آن را استخراج می‌کنند. برای اینکه بتوان راحت‌تر از دانه‌های کاکائو استفاده کرد، آن را آسیاب می‌کنند که به آن پودر کاکائو گفته می‌شود.

برای اینکه نیم کیلو پودر کاکائو به دست بیاید، باید 400 دانه کاکائو را آسیاب کرد که این کار مستلزم داشتن باغی پر از درخت‌های کاکائو است. همین امر هم دلیل بر گران بودن محصولات مرتبط با آن است.

عامل شادی، شکلات!

گیاه کاکائو

گیاه کاکائو که برای ساخت شکلات استفاده می‌شود، درختی بسیار بلند با قدی 4 تا 10 متر است که در تمام فصول گل‌های قرمز و رنگی خود را حفظ می‌کند. میوه‌هایی که این گیاه دارد، شبیه خیار است و رنگی زرد دارد که در داخل هرکدام از این میوه‌ها 25 تا 45 دانه کاکائو یافت می‌شود. شکل ظاهری میوه‌های کاکائو بیشتر شبیه به غلاف‌های لوبیا است که داخل آن دانه کاکائو قرار دارد.

برای اینکه بتوان از دانه‌های کاکائو استفاده کرد، باید میوه کاکائو را در انباری ذخیره کرد و مدتی در آنجا نگه داشت تا پوسته میوه کاملاً بپوسد، سپس دانه‌های آن را استخراج می‌کنند. برای اینکه بتوان راحت‌تر از دانه‌های کاکائو استفاده کرد، آن را آسیاب می‌کنند که به آن پودر کاکائو گفته می‌شود.

برای اینکه نیم کیلو پودر کاکائو به دست بیاید، باید 400 دانه کاکائو را آسیاب کرد که این کار مستلزم داشتن باغی پر از درخت‌های کاکائو است. همین امر هم دلیل بر گران بودن محصولات مرتبط با آن است.

تولید شکلات

برای طعم خوب شکلات‌های امروزی باید از هلندی‌ها تشکر ویژه‌ای کنیم زیرا آن‌ها در سال 1828  موفق به ایجاد روشی شدند که در آن چربی کاکائو گرفته می‌شد و از مابقی دانه‌های کاکائو پودر کاکائو تولید می‌کردند. در آن زمان به چربی گرفته شده از کاکائو، کره کاکائو گفته می‌شد. سپس با استفاده از روشی دیگر، توانستند مزه‌ی تلخ کاکائو را با قلیایی کردن آن از بین ببرند. با این کار اولین قدم‌ها برای تولید شکلات برداشته شد و افراد به فکر تولید خوشمزه‌ترین خوراکی جهان در سطح انبوه پرداختند. کونراد جوناس ون هوتنCoenraad  Johannes van Houten ، شیمیدان هلندی اولین شخصی بود که راهی برای تبدیل دانه‌های کاکائو به پودر کاکائو با استفاده از نمک‌های قلیایی کشف کرد. پودر به دست آمده را به سادگی می‌شد با آب مخلوط کرد.

شادی شکلات

تولد اولین قطعه شکلات

21 سال پس از اختراع مهم هلندی‌ها، جان کدبری توانست اولین قطعه شکلات را اختراع کند که در جنگ جهانی اول سربازهای جنگ عامل شهرت شکلات شدند. در سال‌های جنگ از این خوراکی برای افزایش انرژی سربازها استفاده می‌شد و افراد عادی کمتر از وجود

شکلات خبر داشتند. سربازها با خوردن این ماده و تعریف از طعم خوب آن به دیگران باعث شهرت آن شدند. این شهرت به اندازه‌ای رسید که کارخانه‌های شکلات سازی به فکر تولید مزه‌های جدید افتادند.

با اینکه شکلات قدمت زیادی ندارد اما کاکائو بیش از هزار سال است که در جهان وجود داشته و بومی‌های آمریکایی از آن به عنوان کالای لوکس و نوشیدنی مقدس یاد می‌کردند.

آشنایی با فواید مصرف شکلات

همه ما به خوردن شکلات عادت داریم و آن را یکی از لذت‌های خوراکی می‌دانیم، اما شاید تا به حال به این ماده و خواصی که دارد نگاه نکرده باشیم.  خوردن مقادیر مناسبی از شکلات باعث می‌شود که سیستم بدن ما بهتر بتواند کار کند و از بروز بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. شاید بومی‌های آمریکا از این خواص اطلاع داشتند و برای همین از کاکائو به عنوان دارو یاد می‌کردند!

متخصصان  با تحقیق بر روی دانه‌های شکلات توانستند به فواید شکلات و تأثیری که بر روی درمان و پیشگیری بیماری‌ها دارد، دست یابند. از خواص مهم این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 1 پیشگیری و درمان بیماری‌های روحی:

شاید  تاکنون افرادی را دیده باشید که وقتی عصبانی هستند، شکلات می‌خورند و پس از استفاده از آن احساس بهتری دارند. این افراد در واقع از خواص شکلات برای آرام‌تر شدن خود استفاده می‌کنند زیرا شکلات موادی مانند  فلاونول و متیل اکسانتین دارد که به آرام‌تر شدن افراد و القا احساس شادی به آن‌ها کمک می‌کند و از این طریق آن‌ها را از حالات روحی آزار دهنده در امان می‌دارد. امروزه نقش شکلات در درمان افسردگی ثابت شده است و استفاده روزانه مقادیر مناسبی از کاکائو می‌تواند افسردگی را کاهش دهد و اضطراب را از افراد دور نگه دارد.

 

2 رفع خستگی:

شکلات‌هایی که دارای مقادیر زیاد کاکائو هستند، مانند شکلات‌های تلخ می‌تواند در درمان بیماری خستگی مزمن تأثیر بسزایی بگذارد و به احساس رضایت در افراد کمک کند.

3 با شکلات عاشق شوید

هنگامی که فردی احساس عاشق بودن دارد، در مغز او ماده‌ای به نام فنتیل آمین تولید می‌شود که به او احساس سرخوشی می‌دهد. جالب است بدانید که در شکلات این ماده وجود دارد و شما با مصرف شکلات، سرخوشی هنگام عاشق شدن را احساس می‌کنید. شکلات دارای مقادیری سروتونین و اندورفین است که به مغز کمک می‌کند تا حس رضایت و شادی داشته باشید. در واقع شما با استفاده از شکلات خود را شاداب‌تر می‌کنید و از ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌کنید. شاید دلیل اینکه عشاق از گذشته تاکنون برای معشوق خود شکلات هدیه می‌دانند همین است و با این کار سرخوشی عشق خود را به یارشان منتقل می‌کنند.

4تقویت حافظه

شکلات شما را از زوال حافظه در امان می‌دارد! جالب است بدانید با مصرف شکلات قادر هستید به حافظه خود کمک کنید، زیرا این خوراکی خوشمزه را وقتی می‌خورید جذب مغز می‌شود و ترشح و جذب ماده فلانول را افزایش می‌دهد. فلانول‌ها باعث بیشترشدن جریان خون به مغز می‌شوند و نورون‌ها را سالم نگه می‌دارند و عملکرد آن‌ها را افزایش می‌دهند. فلانول‌ها همچنین موجب محافظت نورون‌ها از رادیکال‌های آزاد می‌شوند. شکلات با تأثیراتی که بر روی حافظه می‌گذارد موجب می‌شود تا احتمال ابتلا به آلزایمر در سلول‌های آن‌ کمتر شود و حافظه بهتری داشته باشید. شکلات تلخ که مقادیر کمتری شکر دارد، برای نوجوانان بسیار تأثیرگذار است و حافظه آن‌ها را تقویت می‌کند. این خوراکی همچنین برای تقویت حافظه بزرگ‌سالان موثر است. اگر آزمونی مهم دارید به شما توصیه می‌کنیم شکلات تلخ بخورید، تا تمامی مطالعات خود را بهتر به یاد داشته باشید و سطح یادگیری خود را افزایش دهید.

5  تأثیرات شکلات تلخ بر روی پوست:

شکلات‌های تلخ مقادیر زیادی آهن، کلسیم و ویتامین‌های A، B1 ، C ، D و E دارند که تمامی این مواد موجب می‌شوند تا شما پوست شاداب‌تر و سالم‌تری داشته باشید. امروزه بسیاری از خانم‌ها به زیبایی خود اهمیت فراوانی می‌دهند و آرزوی داشتن پوستی شاداب، جوان، بدون لکه و آکنه دارند. اگر شما نیز مانند این دسته از افراد هستید پس حتماً شکلات را در وعده‌های روزانه خود جای دهید. زیرا شکلات می‌تواند از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و اشعه ماورا بنفش محافظت کند. فلاونول موجود در شکلات تیره قادر است تأثیرات منفی آفتاب و اشعه ماورای بنفش بر روی پوست را خنثی کند.

اثر استرس برپوست و کمک شکلات

هنگامی که بدن در حالت استرس باشد، میزان کلاژن پوست نیز کاهش پیدا می‌کند و موجب پیری زودرس پوست می‌شود. برای اینکه پوست جوانی داشته باشید شکلات را روزانه مصرف کنید. این مصرف شکلات موجب می‌شود که شما از استرس به دور باشید و پوست شما همیشه جوان بماند. بسیاری از ما علاقه داریم که از اسکراب‌های طبیعی استفاده کنیم تا پوستی شفاف و بدون لک داشته باشیم. اسکراب شکلات یکی از بهترین ماسک‌های لایه‌بردار است که می‌توانید با استفاده از آن تمامی لکه‌های تیره و جای آکنه خود را از بین ببرید. تنها کافی است دانه‌های کاکائو را با شکر قهوه‌ای در آسیاب بریزید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر شوند، سپس این ماده را بر روی پوست خود قرار دهید. بگذارید به مدت 20 دقیقه بر روی پوست بماند و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

عامل شادی، شکلات!

6  تقویت استخوان‌ها:

یکی از مواد مغذی که شکلات در خود دارد، کلسیم است. کلسیم موجود در این ماده موجب می‌شود که استخوان‌هایی محکم داشته باشیم و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. وجود ویتامین‌هایی مانند D و E کمک می‌کند که کلسیم بیشتر در بدن جذب شود و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. برای همین توصیه می‌شود که به کودکان و برای تقویت استخوان‌بندی آن‌ها شکلات بدهید.

عامل شادی، شکلات!

7  سلامت قلب:

جالب است بدانید که شکلات قلب و عروق شما را سالم نگه می‌دارد. از مواردی که کاکائو می‌تواند برای بدن انسان مفید باشد، این است که کلسترول خون را تنظیم می‌کند و از انسداد رگ‌های قلبی و عروق بدن نیز جلوگیری می‌کند. کاکائو می‌تواند گردش خون را افزایش دهد و همچنین فشار خون را متعادل نگه دارد. برای اینکه قلب سالمی داشته باشید حتماً از شکلات استفاده کنید.  از مزیت‌های دیگری که شکلات بر روی خون دارد، این است که لخته شدن آن را کاهش می‌دهد و شما با مصرف شکلات سکته‌های قلبی و مغزی خود را کاهش می‌دهید.

 

8 خاصیت ضد سرطانی:

در شکلات آنتی اکسیدان‌هایی وجود دارد که برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. محققان به این نتیجه رسیدند که آنتی اکسیدان می‌تواند در پیشگیری و نابودسازی سلول‌های سرطانی تأثیر مثبتی داشته باشد. یکی از مواد خوراکی که اکسیدان‌های زیادی دارد، کاکائو است. برای همین می‌توانید با استفاده از شکلات خود را از ابتلا به سرطان محفوظ کنید. شکلاتی که مصرف می‌کنید، موجب می‌شود که رشد سلول‌های سرطانی کاهش پیدا کند و بیماری‌های سرطانی را کنترل کند.

9 افزایش انرژی:

شکلات تلخ انرژی زیادی به بدن می‌دهد و برای افرادی که احساس خستگی می‌کنند، بسیار مفید است. این ماده در مدت کوتاهی می‌تواند به شما انرژی زیادی بدهد.

10  مفید برای لاغری:

یکی از موادی که به لاغر شدن شما و  رسیدن به اندام ایدئال می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، شکلات تلخ است. طبق تحقیقاتی که دانشمندان بر روی کاکائو انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیدند که شکلات به تسریع عملکرد متابولیسم و همچنین جذب نشدن چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. همچنین کاکائو موجود در شکلات، به فرد احساس سیری می‌دهد و اشتهای کاذب را از بین می‌برد.

عامل شادی، شکلات!

آیا شکلات مضر است؟

هر ماده‌ای که ما می‌خوریم ممکن است که برای بدن ضررهایی نیز داشته باشد. البته این مضرات بستگی به میزانی دارد که شما از آن ماده استفاده می‌کنید.  شکلات نیز از این قاعده مستثنا نیست. کاکائو در حالی که یکی از مواد خوراکی بسیار خوشمزه و در عین حال مفید برای بدن است، مضراتی نیز دارد.

عامل شادی، شکلات!

چاقی:

برخلاف آنچه در فواید مصرف شکلات گفتیم استفاده نادرست از شکلات باعث چاقی می‌شود. یکی از معضلاتی که  امروزه همه با آن سر و کار داریم، چاقی و افزایش وزن است. افرادی که در روز مقادیر زیادی خوراکی‌های شیرین مصرف می‌کنند، در معرض چاقی قرار می‌گیرند. شکلات نیز در گروه شیرینی‌هایی است که برای تولید آن از مقادیر زیاد شکر استفاده می‌کنند. اگر علاقه زیادی به شکلات دارید، باید این را بدانید که با مصرف زیاد آن به تناسب اندام خود لطمه می‌زنید. امروزه شکلات‌ها با طعم‌های بسیار گوناگونی ساخته می‌شوند که در میان آن‌ها شکلات‌هایی که طعم شیرینی دارند یا شکلات‌های شیری، بیشترین شکر را در خود جای داده است.

احساس درد:

بعضی از افراد پس از خوردن شکلات، دچار درد در سر، قلب یا شکم می‌شوند. علت ایجاد این درد، موادی است که در دانه‌های کاکائو وجود دارد. در این بین خانم‌ها بیشتر در معرض دچار شدن به این دردها هستند.

عامل شادی، شکلات!

تشدید آلرژی:

بعضی از افراد به مواد خوراکی حساسیت نشان می‌دهند، این افراد اگر از شکلات استفاده مکرر داشته باشند، آلرژی آن‌ها تشدید می‌شود. شکلات تلخ به دلیل اینکه دارای مقادیر زیاد ماده‌ خشک است، موجب بیشتر شدن آلرژی می‌شود. افرادی هم هستند که با مصرف بیش از اندازه شکلات دچار آکنه یا کهیر می‌شوند. اگر شما نیز دارای آلرژی‌های پوستی یا خوراکی هستید، بهتر است که مصرف شکلات خود را کنترل کنید.

عامل شادی، شکلات!

آریتمی قلب:

کاکائو مقادیر زیادی تئوبرومین، تئوفیلین و کافئین دارد. این مواد در شکلات‌هایی که خلوص زیادی دارند، بیشتر است. بنابراین شکلات‌هایی که خلوص بالایی دارند، موجب افزایش و تشدید ضربان قلب می‌شود. هنگامی که ضربان قلب انسان افزایش پیدا می‌کند، دست‌ها می‌لرزند، مشکلات خواب به وجود می‌آید و اضطراب نیز افزایش پیدا می‌کند. برای پیشگیری از آریتمی قلبی بهتر است که از مصرف بیش از حد شکلات تلخ جدا خودداری کنید.

عامل شادی، شکلات!

بی‌خوابی و پریشانی:

درست است که مصرف شکلات موجب سرخوشی و خوش خلقی شما می‌شود، اما اگر بیش از اندازه آن را بخورید، اما این مواد مفید برای مغز ممکن است دارای تأثیرات جانبی باشد. موادی مانند کافئین و تئوفیلین که موجب تنظیم خلق و خو و عملکردهای مختلف مغز می‌شود، اگر به مقدار زیاد در بدن وجود داشته باشد، موجب بی‌خوابی و آشفتگی ذهن خواهد شد. تئوفیلین و کافئین موجود در شکلات موجب اختلال در سیستم عصبی می‌شود و مشکلاتی مانند حالت تهوع، سردرد و بی‌خوابی را به وجود می‌آورد.

عامل شادی، شکلات!

مضرات شکلات بر کودکان:

کودکان با مصرف بیش از اندازه شکلات می‌توانند با مشکلات بیشتری روبرو شوند. شکلات زیاد بر روی کودکان مشکلاتی مانند بی‌خوابی، تکرر ادرار، ایجاد اضطراب و افزایش انرژی را به همراه دارد. البته اگر در رژیم غذایی کودکان سبزیجات جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و در روز مقادیر کمی شکلات میل کنند، دیگر جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

 

توجه داشته باشید که مضرات فوق بیشتر در موارد استفاده بیش از اندازه برای برخی افراد روی می‌دهد بنابراین مصرف به اندازه و صحیح آن از میزان این مضرات به مقدار قابل توجهی می‌کاهد.

اگر در مصرف شکلات زیاده‌روی کنید، ممکن است که برای شما مشکلاتی به وجود بیاید و به سلامتی شما لطمه وارد شود.

 

موضوع : عامل شادی، شکلات!
تهیه توسط بهین نوش 

 

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید